Friday, February 1, 2013

AKU STRESS?? Aisshh !

Susahnya nak lelapkan mata..badan penat, otak penat, tapi still tak dapat pejam mata. orang kata, aku mengalami gejala INSOMNIA. Tapi tak tau nak setuju ke tidak, sometime mmg ada tanda tanda insomnia tu, tapi bila aku da start tidur aku akan gila tidur. Kadang kadang sampai tengah hari baru terjaga. Benda yang tak dapat di elakkan, tak bagus betul habit anak dara ni kann !? Hehehe..
Tak sengaja lahh.. Tak dapat di elakkan.
Then, ade jugak orang kata aku insomnia pon sbb STRESS. Yup, agak stress lahh.. Aktiviti seharian aku pon takde yang sihat sihat kan. Balik posting, tido. Cuti, tido.. Insomnia kejadahnye pon aku tak tau.. Haha. Tp mmg malam je yg aku tak boleh nak betul kan tidur aku tu. Cuba tak tido siang sbb nak nak tido awal malam pon tak jalan, lastly, aku yang penat sendiri. Yang pasal stress tu.. Ade lah jugak cerita.
Masa aku posting dkt klinik kesihatan, aku ade tanya doc kenapa belakang aku sakit, aku migrain, aku tak bole tidur dgn betul, and aku senang hilang mood. Doc tu suruh aku isi 1 borang ujian saringan Amenda ntah, lupa dah.. Tapi ade kaitan dgn tahap stress, tahap anxiety, and tahap depression.
Bila dah siap, doc check kan untuk aku, dye kata, tahap stress aku sangat teruk, and better jumpa pakar kaunseling.. Wallawey! haha. Then dye tanye, ape yang buat aku stress.. aku tak jawab, rahsia ! Tp mostly dgn environment and situation yang aku lalui lah..
Tapi, bila pikir.. Smpai kene jumpa pakar kaunseling, mcm... Cuak je..
Doc tu ade jugak advice, stress tu normal, sume orang akan laluinya, tapi, stress yang teruk akan bg kesan kat badan kita. Insomnia tu salah 1 nya.. and yang paling teruk bila kita stress sampai dah tak dapat nak buat dicision dalam 1 perkara, then see you in psikiatric hospital je lahh.. Aishh.. Mintak simpang kat aku.. Taknak lah smpai cmtu..
Tapi, natijahnya, aku ni haa yang kene dewasa and kuat nak hadapi sume stress tu, bukan lahh aku kata aku akan cure stress tu, aku bkn doc, aku bkan pkar kaunseling. Just try to be positive.
Inshaa allah. :D


P/s: ingat masa masa gumbira~~

No comments:

Post a Comment